Три місяці тому були підведені підсумки відкритого республіканського конкурсу на виробництво національних фільмів. За фільмами в ігровій формі Міністерство культури схвалив дві заявки від «Білорусьфільму» і одну від приватної компанії «Сінетехно». Робота по кінопроектів вже ведеться, до кінця року з бюджету буде виділено 18 млрд рублів. Тим часом в кінематографічному середовищі не вщухають суперечки про «несправедливих результатах». А Комітет держконтролю проводить перевірку, як виділялися кошти на кіно за підсумками минулих конкурсів.

У січні 2015 року на сайті Міністерства культури з’явилося оголошення про відкритий республіканському конкурсі на виробництво фільмів в рамках соціально-творчих замовлень. Тоді ж були названі пріоритетні теми: видатні історичні діячі — уродженці Білорусі; соціальна молодіжна проблематика, яка розкриває проблеми наркоманії; героїчна боротьба радянського народу проти німецько-фашистських загарбників і діяльність сучасних захисників Вітчизни щодо забезпечення національної безпеки Білорусі.

Забігаючи наперед, зауважимо, що серед переможців лише один фільм відповідає заявленій тематиці. Втім, у звіті про підсумки конкурсу теми позначені більш широко: про історію сучасного життя в Білорусі і соціальні проблеми в країні.

На підтримку ігрового кіно у рамках конкурса буде виділено 62 млрд рублів. За нинішнім станом це трохи більше 3,5 млн доларів.

3 переможця — 3 скандала.

За умовами конкурсу, участь у ньому можуть брати тільки білоруські кінокомпанії, і їх попередні заслуги, технічне забезпечення і штат співробітників не мають значення.

Цього року свої заявки надіслали сім організацій. Найбільшим гравцем, звичайно, є «Білорусьфільм». Національна кіностудія заявила о 9 проектах: містичний трилер «Шляхтич Завальна», антивоєнна драма «Стасик», міліцейський детектив «Сліди на воді», мелодрама про роботу монтажників «Тримайся за хмари», драмеді про міських жителів «Окраїна», серіал про роботу білоруських лікарів «Ма-мо-чки-2»; кримінальний детектив «Браслав-54», соціальна мелодрама «Строптивая жінка» і містична драма «Ліхарев».

Перед подачою заявки, на кіностудії вивчали найбільш перспективні проекти з точки зору їх виробництва і подальших продаж. Це 2 детектива про роботу міліції в післявоєнні роки — «Браслав-54» і «Сліди на воді», продовження рейтингового серіалу «Ма-мо-чки» і проект Андрія Кудіненка «Ліхарев» про вплив телебачення на громадську думку на прикладі режисера, який знімає фільм про життя Лі Харві Освольда в Мінську.

З двох «перспективних» робіт конкурсна комісія схвалила тільки одну — «Сліди на воді». Підтримку отримав також проект «Білорусьфільму» «Тримайся за хмари» — фільм про монтажників, які будують білоруську АЕС. Гроші з держбюджету виділять і приватної компанії «Сінетехно», яка заявила на конкурс сценарій комедійного серіалу «Автошкола». Всі три проекти в кінематографічному середовищі називають скандальними, хоча робота над сценаріями все ще ведеться.

Ім’я Єгора Кончаловського допоможе продати фільм «Сліди на воді»?

Першим хвилю невдоволення підняв сценарист і режисер Андрій Голубєв. Він заявив, що у нього забирають проект «Сліди на воді» і передають його російському режисерові Єгору Кончаловський.

«Після того, як Поршнева призначили гендиректором« Білорусьфільму », він викликав мене до себе в кабінет і сказав, мовляв, мені потрібно буде показувати фільм президенту, я боюся, що ти не впораєшся, тому режисером повинен бути Єгор Кончаловський, — розповів Голубєв. — Мене, звичайно, це обурило. Я стільки років працював над цим проектом! Чому мене усувають і запрошують російського режисера, нехай і з гучним прізвищем? »

Над сценарієм фільму «Сліди на воді» по книзі Миколи Іллінського Голубєв, за його словами, працював вісім років.

Він також заявив, що гонорар Кончаловського буде приблизно в 20 разів вище, ніж його (100 тисяч доларів проти 5 тисяч). І що причина заміни режисера — особисте знайомство нового гендиректора «Білорусьфільму» Поршнева з іменитим російським режисером.

«У Міністерстві культури мені заявили, що відбулося засідання комісії з моїм сценарієм, де були виявлені недоліки, — заявляв Андрій Голубєв. — Раніше питань не було, конкурс я виграв. І ось я отримую лист від «Білорусьфільму», де мені дають тиждень на те, щоб я все усунув. Будь обізнана людина розуміє, що, по-перше, це неможливо зробити за такий короткий термін. А по-друге, міністерство і кіностудія просто шукають формальні причини, щоб мене усунути ».

Начальник сценарно-редакційної відділу національної кіностудії Катерина Пономарьова зазначає, що в заявці, яка була відправлена ​​на конкурс, ім’я Голубєва значилося як співавтора сценарію та передбачуваного режисера.

«Кіностудія має право змінювати режисера картини. Таке відбувалося і за іншими проектами, але ніяких скандалів тоді не було, — каже фахівець. — Що стосується доопрацювання сценарію, то це також звичайна практика. Андрій Голубєв ще до отримання офіційного повідомлення знав, що деякі моменти потрібно підкоригувати. І термін, який йому на це було виділено, цілком достатній ».

У Міністерстві культури підтвердили, що запрошення Кончаловського в якості режисера фільму — вже вирішене питання.

Гендиректор «Білорусьфільму» Ігор Поршнев відмовився коментувати конфлікт з Голубєвим, посилаючись на те, що у нього багато роботи: «Якщо я буду кожному відповідати, у мене не буде часу на реальні справи».

Відомо, що Поршнев давно знайомий з Кончаловським. І запропонував йому ознайомитися з книгою Іллінського, по якій будуть знімати фільм, ще до завершення конкурсу. «Сліди на воді» — перший фільм, який вийде на «Біларусьфільмі» під керівництвом Поршнева.

Що стосується розміру гонорарів, то постановою Радміну встановлені мінімальні ставки винагороди: 396 базових величин для режисера-постановника та 129 базових величин для режисера. На сьогодні це близько 4 тисяч доларів і 1,3 тисячі доларів відповідно.

Очевидно, що за такі гроші Кончаловський працювати не буде. Основна частина його гонорару, ймовірно, надійде від засобів, які «Білорусьфільм» зможе залучити додатково. В тому числі, завдяки гучному імені режисера.

З бюджету на фільм «Сліди на воді» виділять 20 млрд рублів, держпідтримка складає 70% від загальної вартості проекту.

Редакційна рада розглядав три сценарії по книзі Іллінського, але до конкурсу проект дійшов вперше і не випадково. Дія картини розгортається в 1947 році на території Західної Білорусі, де «міліція бореться з розрізненими загонами бандитів, відновлює мирне життя і правопорядок на розореній війною землі», відзначають автори. У 2017 році білоруської міліції виповнюється 100 років. Так що проект «Сліди на воді» вже порівнюють з дожинки, льодовими палацами і Національною бібліотекою: це фільм, який просто повинен бути.

Сценарист «Тримайся за хмари» — однокурсник Поршнева по ВДІКу

З держбюджету буде підтриманий ще один проект «Білорусьфільму» — картина «Тримайся за хмари». Сума — 20 млрд рублів.

Фільм розповість про монтажників-висотників, які працюють на будівництві ЛЕП для атомної електростанції.

Сценарій написав Валентин Залужний, відомий за серіалами «Державний кордон» (продовження), «Ілюзія полювання» і «Тінь самурая». Він, як і Поршнев, в 1980 році закінчив економічний факультет ВДІКу. Разом працювали на «Біларусьфільмі» — в керівництві знімальної групи.

Передбачуваним режисером проекту «Тримайся за хмари» на етапі конкурсу було заявлено Олександр Анісімов, але зараз режисером значиться Р. Гапанюк. Нещодавно він зняв 8-серійний фільм «У сузір’ї Стрільця».

Кілька співробітників «Білорусьфільму» повідомили Naviny.by, що Ігор Поршнев є автором ідеї фільму «Тримайся за хмари». Однак сам гендиректор цю інформацію заперечує — заявка на конкурс готувалася попереднім керівництвом. Поршнев був призначений на посаду 27 серпня, в розпал роботи конкурсної комісії.

Сценарій до серіалу «Автошкола» написав режисер фільму «Тримайся за хмари»

Третій проект ігрового кіно, який був схвалений конкурсною комісією — серіал «Автошкола». У конкурсі компанія «Сінетехно» брала участь вперше. І відразу — перемога. На сайті організації немає згадок про вже зняті кінофільми. Складається враження, що основний вид діяльності — здавання в оренду кіноустаткування.

«Сайт уже давно не оновлювався. Може бути, це наше упущення. У кіновиробництві ближнього і далекого зарубіжжя нашу компанію знають дуже добре, — каже продюсер Світлана Городнёва. — З 2009 року ми щільно співпрацюємо з російськими компаніями. Основний наш партнер — продюсерський центр «Фабула», який знімає для телеканалу «Росія 1». Також ми працювали з Єгор Кончаловський, нещодавно закінчився проект «Домашній арешт». Одна з останніх картин, яка знімалася з нашою участю — «Модель». Ми давно займаємося кіновиробництвом на території Білорусі ».

Сума держпідтримки на фільм «Автошкола» — 22 млрд рублів, це 70% від загального бюджету. Учасник конкурсу повинен вкласти і свої кошти.

«Сінетехно» не «компанія під проект», історія нашого бренду Сinema Technologies йде з 1991 року, ми маємо авторитет на ринку кіновиробництва, — каже продюсер. — Ми маємо в своєму розпорядженні серйозними власними ресурсами, але на додаток ведуться переговори з національної кіностудією «Білорусьфільм»: або це будуть послуги, або спільне виробництво, або і те, і інше ».

В одному з перших інтерв’ю на новій посаді Ігор Поршнев відзначав, що компанія «Сінетехно» вже звернулася до «Білорусьфільм» з пропозицією робити проект разом. «Колеги мають досвід співпраці з багатьма російськими групами, які приїжджають на зйомки в Білорусь. Тому, ми готові працювати спільно, це нормальна практика », — цитує його БЕЛТА.

Режисер Андрій Кудіненко в інтерв’ю «Салідарності» заявив: «До компанії« Сінетехно », яка буде знімати серіал« Автошкола », має відношення нинішній директор кіностудії. Це його проект, його замовлення ».

Таку ж думку кореспонденту Naviny.by висловило і кілька співробітників «Білорусьфільму».

Продюсер проекту «Автошкола» Світлана Городнёва цю інформацію заперечує. «Щодо гендиректора« Білорусьфільму »можу тільки сказати, що у нього є зацікавленість, щоб кіностудія надавала послуги зі створення цього проекту. Автор ідеї та сценарист — Роман Гапанюк, він сам звернувся до нас з ідеєю, яка нас зацікавила ».

Р. Гапанюк, нагадаємо, значиться як режисер фільму «Тримайся за хмари». «Це зовсім інший проект, — зазначила продюсер« Автошколи ». — На нашу фільму він виступає як сценарист ».

Ігор Поршнев обіймає посаду гендиректора «Білорусьфільму» третій місяць. Незважаючи на це, до нього накопичилося чимало питань. У другій частині матеріалу читайте, чому він не відповідає на звинувачення Голубєва та інших колег по цеху.